Zasady udostępniania informacji publicznej
Instrukcja w sprawie zasad udostępniania informacji publicznej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Tarnobrzegu
§ 1.
- Udostępnianie informacji publicznych, znajdujących się w posiadaniu Powiatowego Urzędu Pracy w Tarnobrzegu następuje poprzez :
1) ogłaszanie informacji publicznych, w tym dokumentów urzędowych, w Biuletynie Informacji Publicznej Powiatowego Urzędu Pracy w Tarnobrzegu,
2) wyłożenie lub wywieszenie w miejscach ogólnie dostępnych,
3) zainstalowanie w miejscach, o których mowa w pkt 2, urządzenia umożliwiającego zapoznanie się z tą informacją,
4) udostępnianie na wniosek zainteresowanego.
- Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu:
1) w zakresie i na zasadach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych,
2) ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy; ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.
- Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej Powiatowego Urzędu Pracy w Tarnobrzegu jest udostępniana na wniosek. Przykładowy wzór wniosku, o którym mowa w ust. 3 określa załącznik Nr 1 do Instrukcji.
- Dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny z zastrzeżeniem art.15 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Wysokość opłat za udostępnianie informacji publicznej w związku ze wskazanym sposobem udostępnienia i zasady ich pobierania określa załącznik nr 3 do instrukcji.
§ 2.
Ilekroć w Instrukcji jest mowa o:
1) Urzędzie - należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Tarnobrzegu,
2) komórce organizacyjnej- należy przez to rozumieć działy i samodzielne stanowiska Urzędu,
3) dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Urzędu,
4) kierowniku - należy przez to rozumieć kierownika komórki organizacyjnej,
5) zarządzeniu - należy przez to rozumieć zarządzenie Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Tarnobrzegu w sprawie zasad udostępniania informacji publicznej oraz wysokości opłat.
§ 3.
- Kierownicy ponoszą odpowiedzialność za udostępnianie informacji publicznej, będącej w posiadaniu kierowanych przez nich komórek organizacyjnych, zgodnie z właściwością rzeczową określoną w Regulaminie Organizacyjnym Powiatowego Urzędu Pracy w Tarnobrzegu.
- W razie sporu lub wątpliwości, która jednostka organizacyjna jest właściwa do udzielenia informacji publicznej, jednostkę tę wyznacza Dyrektor.
- Kierownicy organizują pracę podległych jednostek organizacyjnych w sposób gwarantujący realizację prawa dostępu do informacji publicznej, a w szczególności:
1) dokonują kwalifikacji informacji publicznej i określają sposób jej udostępnienia, a w przypadkach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 i 3 odpowiednio:
a) wyznaczają miejsce i termin wyłożenia lub wywieszenia informacji publicznej,
b) wskazują urządzenie właściwe do zapoznania się z informacją publiczną oraz miejsce jego instalacji.
2) wyznaczają pracownika odpowiedzialnego za udostępnianie informacji publicznej, przy czym zakres tej odpowiedzialności uwzględnia się w indywidualnym zakresie czynności pracownika,
3) zapewniają wgląd do dokumentów urzędowych, w tym sporządzania w obecności upoważnionego pracownika odpisów i notatek,
4) zabezpieczają możliwość kopiowania, wydruku, przesłania lub przeniesienia informacji publicznej na powszechnie stosowany elektroniczny nośnik danych (tj. CD-ROM lub DVD) z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
- Przeniesienie informacji publicznej na elektroniczny nośnik danych (tj. CD-ROM lub DVD) jest możliwe przy zastosowaniu nośnika pochodzącego wyłącznie z zasobów Urzędu.
- Udostępnianie informacji publicznej na nośniku następuje w porozumieniu z informatykiem Urzędu.
- Przesłania informacji publicznej przy wykorzystaniu poczty elektronicznej, dokonuje pracownik będący użytkownikiem systemu teleinformatycznego funkcjonującego w Urzędzie, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w Urzędzie.
§ 4.
- Wnioski o udostępnienie informacji publicznej po zarejestrowaniu w sekretariacie, kierowane są do Dyrektora celem dekretacji i wskazania komórki organizacyjnej właściwej do jego załatwienia.
- Wnioski o udostępnienie informacji publicznej podlegają zarejestrowaniu w rejestrze wniosków o udostępnienie informacji publicznej, prowadzonym przez wszystkie komórki organizacyjne Urzędu, zwanym dalej rejestrem.
- Wzór rejestru określa załącznik Nr 2 do Instrukcji.
- Rejestry prowadzą imiennie wyznaczeni pracownicy, którzy ponoszą odpowiedzialność za:
1) kontrolę terminowości załatwienia zarejestrowanych wniosków,
2) niezwłoczne przekazanie wniosku komórce organizacyjnej Urzędu właściwej do jego rozpatrzenia - w przypadku, gdy udostępnienie informacji będącej przedmiotem wniosku leży w gestii innej komórki organizacyjnej.
- Jeżeli wniosek dotyczy informacji publicznej, będącej w posiadaniu więcej niż jednej komórki organizacyjnej, każda z tych komórek rozpatruje sprawy objęte wnioskiem w ramach swojej właściwości rzeczowej.
§ 5.
Jeżeli przedmiotem wniosku jest udostępnienie informacji publicznej zawartej w aktach przechowywanych w archiwum zakładowym Urzędu, niezbędną dokumentację należy wypożyczyć w celu udostępnienia jej zainteresowanemu, bądź też udostępnić ją bezpośrednio w lokalu archiwum zakładowego Urzędu na zasadach określonych w Instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego Powiatowego Urzędu Pracy w Tarnobrzegu.