Zasady ponownego wykorzystywania informacji będących w posiadaniu Powiatowego Urzędu Pracy w Tarnobrzegu
Zasady udostępniania informacji sektora publicznego reguluje ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 1446).
Zgodnie z ww. ustawą każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego:
- udostępnionych w systemie teleinformatycznym, a w szczególności na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu lub w centralnym repozytorium informacji publicznej, o którym mowa w art. 9a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, lub w inny sposób;
- przekazanych na wniosek o ponowne wykorzystywanie.
Powiatowy Urząd Pracy w Tarnobrzegu określa następujące warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego w przypadku, o którym mowa w pkt. 1):
- podmiot ponownie wykorzystujący informację sektora publicznego ma obowiązek informowania o źródle jej pozyskania poprzez podanie pełnej nazwy Powiatowego Urzędu Pracy w Tarnobrzegu oraz czasie wytworzenia i pozyskania informacji;
- w przypadku przetworzenia informacji należy o tym fakcie Urząd poinformować;
- jeżeli treść pozyskanej informacji publicznej lub jej fragment, ma stanowić część całości, należy ją zamieścić w tekście w formie cytatu, z przypisem informującym o źródle pochodzenia;
- Urząd ponosi odpowiedzialność wyłącznie za przekazywane informacje i ich aktualność jedynie w pierwotnej formie i wg. stanu na dzień jej udostępnienia;
W przypadku, o którym mowa w pkt. 2) wniosek o ponowne wykorzystywanie składa się w sytuacji, gdy informacja sektora publicznego:
- nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej,
- została udostępniona w sposób inny niż w Biuletynie Informacji Publicznej i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania lub opłat za ponowne wykorzystywanie albo nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat,
- będzie wykorzystywana na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone,
- została udostępniona lub przekazana na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego.
Wniosek winien spełniać warunki formalne wskazane w art. 21 ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
W przypadku niespełnienia warunków formalnych wniosku wzywa się wnioskodawcę do uzupełnienia braków, wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Rozpatrzenie wniosku o ponowne wykorzystywanie następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku; w sprawach szczególnie skomplikowanych może nastąpić w okresie nie dłuższym niż 2 miesiące. Sposoby rozpatrzenia wniosku określa art. 23 ust. 1 ustawy.
Wnioskodawca, który otrzymał ofertę, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt. 3 ustawy, może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomić podmiot zobowiązany o przyjęciu oferty. Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
W przypadku otrzymania sprzeciwu Urząd, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie.
Urząd w drodze decyzji odmawia wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, w przypadku gdy prawo do ponownego wykorzystywania podlega ograniczeniom, o których mowa w art. 6 ustawy.
Urząd, w drodze decyzji, może odmówić wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego w przypadku, gdy tworzenie informacji sektora publicznego, ich przetwarzanie w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie oraz sporządzenie z nich wyciągów spowoduje konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste czynności.
Urząd w oparciu o art. 23 ust.6 ustawy może odmówić wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego jednocześnie wskazując osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która posiada prawa własności intelektualnej, jeżeli jest znana, albo licencjodawcę, od którego Urząd uzyskał dany przedmiot praw własności intelektualnej.
Wniosek może dotyczyć umożliwienia, przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy, ponownego wykorzystywania, w sposób stały i bezpośredni w czasie rzeczywistym, informacji sektora publicznego gromadzonych i przechowywanych w systemie teleinformatycznym Urzędu. W tym przypadku zastosowanie mają przepisy art. 24 ustawy.
PUP udostępnia informacje sektora publicznego w celu ich ponownego wykorzystywania bezpłatnie z wyjątkiem sytuacji gdy jej przygotowanie w sposób wskazany we wniosku wymaga poniesienia przez PUP dodatkowych kosztów – w tej sytuacji wysokość opłat ustalana jest w oparciu o § 1 Załącznika Nr 3 do Instrukcji w sprawie zasad udostępniania informacji publicznej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Tarnobrzegu (dostępny tutaj).
W zakresie nieuregulowanym ustawą:
- do decyzji o odmowie przekazania informacji sektora publicznego do ponownego wykorzystania oraz do decyzji o warunkach ponownego wykorzystania oraz o wysokości opłat stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Od powyższych decyzji służy Wnioskodawcy odwołanie do Wojewody Podkarpackiego za pośrednictwem Starosty Tarnobrzeskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
- do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego mają zastosowanie przepisy ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.